Svet-Stranek.cz
Sedneš na ní a nikdy už Tě nepřestane bavit . . .
Jawa 250

Něco z historie Jawa 250 typ 559 - " Panelka ":Sedneš na ní a nikdy už Tě nepřestane bavit . . .

Něco z historie Jawa 250 typ 559 - " Panelka "



V roce 1962 se objevila na trhu nově vyráběná Jawa 250 typ 559, která získala slangové označení "Panelka". Jednalo se o modernizovaný motocykl (předchozí typ 353 - "Kývačka"), který měl vůči předcházejícímu typu světlomet ve své horní části překrytý štítem, který při jízdě zakrýval také částečně i řidiče. Také realizace tachometru byla nová, kombinovaná se spínací skříňkou na klíč zn. FAB a s ovládáním světel. Zadní sdružené světlo bylo z tvrzeného plastu obdélníkové konstrukce, sedlo bylo uzamykatelné a po jeho zvednutí bylo možné otevřít boční schránky. Výkon motoru se zvýšil z 8,8 kW (12 PS) na 10,3 kW (14 PS) při 5000 ot. / min. s nejvyšším točivým momentem 2,2 kpm při 3750 ot. za min. a kompresním poměrem 7,7:1. Přeplachovací kanálky, které byly doposud v motorové skříni, se nyní nacházely v přepracovaném válci. Hrdlo karburátoru u těchto motorů směřuje k válci a ne jako u starších typů k motorové skříni. Motocykl obdržel také sytič, výfukové potrubí bylo u válce upevněno mnohem menší maticí s vnitřním závitem ve válci. Dosavadní typy měly klikový mechanismus uložený ve třech ložiskách - jedno na pravé straně motoru a dvě na straně primárního řetězu vlevo. První série typu 559 měla klikový hřídel uložený zpočátku jen ve dvou ložiskách, což se ale později ukázalo jako nevýhodné a proto se od roku 1965 zase výroba vrátila k původnímu konstrukčnímu řešení se třemi ložisky uložení klikové hřídele. Gumový tlumič nárazu rozety v náboji zadního kola zvyšoval životnost agregátu, změny doznala také přední teleskopická vidlice. Dvěstěpadesátka byla vybavena držákem pro malý zavazadlový přívěsný vozík PAV, který byl zavěšen za zadním kolem na zvláštním kloubovém závěsu speciálního rámu upevněného na motocykl. Sací systém včetně vložky vzduchového filtru byl přepracován a zjednodušen použitím jinak konstrukčně řešených karburátorů zn. Jikov o průměru difuzoru 26 mm, některé modely měly magnetické dynamo, jiné neměly sytič.
Roku 1963 se objevila Jawa 250 typ 559/03 s automatickou odstředivou spojkou - originální konstrukční řešení Jawy. Byla nasazena na hlavním hřídeli převodovky, pracovala v oleji, měla vícelamelovou konstrukci. Vedle samočinného spojování a rozpojování hnacího a hnaného dílu byla vybavena i ručním ovládáním a poloautomatickým vypínáním, spraženým s řadicí pákou. K ovládání motocyklu tak stačila jen otočná rukojeť plynu, řadicí páka a brzdy. Při rozjezdu stačilo přidat plyn a motocykl se plynule rozjel, při zastavení se spojka samočinně rozpojila a motor běžel na volnoběh. Umožnila i roztlačování stroje a byla o málo dražší než dosavadní normální spojka. Díky rychlé reakci na přidání plynu a sníženému blatníku měl motocykl zvláštní sportovní atmosféru. Později byla spojka vylepšena proti proklouznutí při silném a náhlém záběru.

O mě . . .




Já bydlím v současné době kousek od Litoměřic, času moc není s ohledem na vytíženost v zaměstnání, ale volno i cesty do práce a zpět mám v plánu trávit co nejpříjemněji. Proto je zde vítán kdokoli z okolí, kdo by měl chuť spojit trochu volného času i záliby a přidat se k dalším pilotům nejen "dvěstěpadesátky" z okolí Litoměřic.

www.motorkari.cz
návštěvníků stránky
celkem32 473
tento týden14
dnes3